Najważniejsze prace na Gazociągu Warszawskim zakończone

Photo of the article

Zakończyły się najtrudniejsze oraz jednocześnie najważniejsze prace związane z budową Gazociągu Warszawskiego (Gazociąg Rembelszczyzna-Mory). Na wszystkich zakończonych odcinkach robót pozostała już tylko rekultywacja terenu 

Ułożono cały gazociąg
Wykonawcy prac zakończyli spawanie montażowe całości gazociągu. Ukończone są już wszystkie odcinki pomiędzy Oddziałem w Rembelszczyźnie i Stacją Gazu Mory II. Gazociąg został także oznakowany zgodnie z prawem w terenie poprzez umieszczenie charakterystycznych „żółtych słupków”. 

Najnowocześniejsze technologie
Na trasie budowanego gazociągu wykonano 28 przejść bezwykopowych, z czego 17 zrealizowano metodą poziomego przewiertu sterowanego (tzw. pipe jacking), 5 metodą horyzontalnego przewiertu sterowanego (tzw. HDD) oraz 6 mikrotuneli.

Ostatnim wykonanym przewiertem był odcinek o długości około 1126 m pod Lasem Młocińskim w dzielnicy Bielany, który przeprowadzono przy zastosowaniu metody HDD.

Przewierty to metoda nowoczesna, bezpieczna oraz znacznie mniej inwazyjna zarówno dla przyrody jak i istniejącej w sąsiedztwie infrastruktury. Dzięki zastosowaniu tych rozwiązań część naziemna, poza miejscami wejścia i wyjścia gazociągu, pozostała nienaruszona.

Zakończono  próby gazociągu 
Została wykonana próba gazociągu części liniowej na wszystkich trzech odcinkach.  

Trwają prace końcowe wzdłuż gazociągu:

  • związane z kanalizacją kablową pod światłowód;
  • budowa ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż Lasu Bemowskiego, pomiędzy ul. Dobrzańskiego „Hubala” a ul. płk. Leskiego;
  • odbudowa urządzeń melioracyjnych (dreny, rowy);
  • na obiektach SG Mory II, ZZUP Łomianki oraz SG Rembelszczyzna.


Projekt ten, pod nazwą „Budowa gazociągu Rembelszczyzna-Mory”, jest objęty dofinansowaniem w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. 

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 470 813 949,22 PLN.
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 270 524 913,26 PLN.