Najważniejsze prace na Gazociągu Warszawskim zakończone

Zakończyły się najtrudniejsze oraz jednocześnie najważniejsze prace związane z budową Gazociągu Warszawskiego (Gazociąg Rembelszczyzna-Mory). Na wszystkich zakończonych odcinkach robót pozostała już tylko rekultywacja terenu
Ułożono cały gazociąg
Wykonawcy prac zakończyli spawanie montażowe całości gazociągu. Ukończone są już wszystkie odcinki pomiędzy Oddziałem w Rembelszczyźnie i Stacją Gazu Mory II. Gazociąg został także oznakowany zgodnie z prawem w terenie poprzez umieszczenie charakterystycznych „żółtych słupków”.
Najnowocześniejsze technologie
Na trasie budowanego gazociągu wykonano 28 przejść bezwykopowych, z czego 17 zrealizowano metodą poziomego przewiertu sterowanego (tzw. pipe jacking), 5 metodą horyzontalnego przewiertu sterowanego (tzw. HDD) oraz 6 mikrotuneli.
Ostatnim wykonanym przewiertem był odcinek o długości około 1126 m pod Lasem Młocińskim w dzielnicy Bielany, który przeprowadzono przy zastosowaniu metody HDD.
Przewierty to metoda nowoczesna, bezpieczna oraz znacznie mniej inwazyjna zarówno dla przyrody jak i istniejącej w sąsiedztwie infrastruktury. Dzięki zastosowaniu tych rozwiązań część naziemna, poza miejscami wejścia i wyjścia gazociągu, pozostała nienaruszona.
Zakończono próby gazociągu
Została wykonana próba gazociągu części liniowej na wszystkich trzech odcinkach.
Trwają prace końcowe wzdłuż gazociągu:
- związane z kanalizacją kablową pod światłowód;
- budowa ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż Lasu Bemowskiego, pomiędzy ul. Dobrzańskiego „Hubala” a ul. płk. Leskiego;
- odbudowa urządzeń melioracyjnych (dreny, rowy);
- na obiektach SG Mory II, ZZUP Łomianki oraz SG Rembelszczyzna.
Projekt ten, pod nazwą „Budowa gazociągu Rembelszczyzna-Mory”, jest objęty dofinansowaniem w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.
Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 470 813 949,22 PLN.
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 270 524 913,26 PLN.